CONCEPT ATLAS

Parra-Martínez, José; Gutiérrez-Mozo, María-Elia; Olivares López, Andrea. Concept Atlas. Theory and History of Modern Architecture. Alicante: Publicacions Institucionals UA, 2019. ISBN 978-84-1302-046-4

Gutiérrez-Mozo, María-Elia; Parra-Martínez, José; Olivares López, Andrea. Atlas Conceptual. Teoría e Historia de la Arquitectura Moderna. Alicante: Publicacions Institucionals UA. 2018. ISBN 978-84-1302-007-5

Concept Altas. Theory and History of Modern Architecture

English version (2019)

Spanish version (2018)

Andrea Olivares in coordination with José Parra and Elia Gutiérrez

Publicacions Institucionals UA

This book is a learning tool designed with the aim of providing the students of Architectural Composition 3 at the University of Alicante with an accessible route to exploring the most relevant concepts of this module which, in reality, is a course on theory and history of modern architecture. We have given it the name of “concept atlas” because it consists precisely of a series of plates and diagrams mapping out a cartography of ideas and the links that relate them in the space and time contexts of the last two and a half centuries of western architecture. Compiled into twelve units, from the Enlightenment to postmodernism, this atlas has been designed as an interactive guide which seeks to foster a more dynamic way of learning. In order to achieve this, it relies as much on the classic manuals of modern architecture as on the writings of the principle actors themselves, thus making available a wide range of possibilities for identifying and understanding their contributions, all of this through the new ways of approaching and processing information provided by learning and communication technologies. The document presents information by way of four major interrelated content groups: the first and principal group consists of the concept maps which, in the form of a diagram, spreading out from the general to the specific, break down the key concepts of the particular unit in question and underline the relation between them and to each other; secondly, the architects; and next the projects, which are presented by location and for each of them there is an assigned corresponding dossier; and finally, the bibliography. The power and the interactivity of this tool, however, is not only found in the quantity of ordered information it provides, but, above all, in the relationships and connections which can be inferred from this compilation thanks to the possibilities provided by its digital format.

Atlas conceptual. Teoría e historia de la arquitectura moderna

Versión en español (2018)

Versión en inglés (2019)

Andrea Olivares en colaboración con Elia Gutiérrez y José Parra

Publicacions Institucionals UA

El “Atlas conceptual. Teoría e historia de la arquitectura moderna” es una herramienta didáctica cuyo objetivo es facilitar al alumnado de Composición Arquitectónica 3 de la Universidad de Alicante un acercamiento a los conceptos más relevantes de esta asignatura que es, en realidad, de teoría e historia de la arquitectura moderna. Lo hemos llamado “atlas conceptual” porque consiste, precisamente, en una colección de láminas y diagramas en las que se presenta una cartografía de ideas y de sus relaciones, proyectándolas en el contexto espacio-temporal de los últimos doscientos años. Organizado en doce temas, desde la Ilustración a la postmodernidad, este recurso ha sido pensado como una guía interactiva que pretende contribuir un aprendizaje más dinámico. Para ello se apoya tanto en los manuales clásicos de historia de la arquitectura como en los escritos de los cuales son autores sus protagonistas, dotando de un gran abanico de posibilidades desde el que abordar su conocimiento y estudio, todo ello desde los nuevos modos de acercamiento a y tratamiento de la información que nos permiten las tecnologías del aprendizaje y la comunicación. El documento presenta cuatro grandes grupos de contenidos interrelacionados: el primero y principal, los mapas conceptuales que, con el formato de diagramas, desplegándose desde lo general a lo particular, desgranan las principales ideas del tema en cuestión y las ponen en correspondencia entre sí y unas con otras; a continuación, los autores; después, las obras, que se exponen ordenadas por su localización y a cada una de las cuales se dedica la correspondiente ficha; y, por último, la bibliografía. Pero la potencia e interacción de la herramienta no reside únicamente en la cantidad de información ordenada que aporta, sino, sobre todo, en las relaciones que se puede inferir de ella gracias a las posibilidades que ofrece su soporte digital.

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